Tuesday 5 April 2011

Aktiviti barbeque usrah gabungan brothers


27/3/2011, Ahad - Alhamdulillah pihak brothers telah mengadakan program BBQ pada 27/3/2011 Ahad pada pukul 1.30pm sehingga 5.30pm bertempat di Pendarosa Park, Sheffield. Program ini telah dihadiri seramai 15 orang. 

Memandangkan musim sejuk sudah berlalu dan musim luruh sudah menjelang, IKRAM Sheffield mengambil inisiatif untuk membuat barbeque. Tujuan aktiviti ini dijalankan adalah untuk mengeratkan ukhuwah antara ikhwah di Sheffield yang sebelum ini sangat jarang melakukan aktiviti selain pengisian.

Berbekalkan kambing seberat 8kg dan 10 peha ayam, sesi membakar dimulakan dengan bantuan pakar, akhi Luqman. Walaupun cuaca agak sejuk tapi masing-masing masih tegar menanti makanan, mungkin masing-masing terasa kehangatan ukhuwah antara ikhwah.


Sementara menunggu kambing siap dibakar, akhi Luqman sempat memberi tazkirah mengenai ujian yang Allah berikan dalam bentuk kemewahan yang mungkin akan membuat kita lupa dengan tujuan hidup di dunia. Contoh yang diberikan ialah sahabat nabi sendiri iaitu Kaab bin Malik. Beliau juga sempat unutk memberikan perbandingan bagaimana orang kafir sendiri kadang kala lebih dekat dengan tuhan berbanding umat Islam sendiri.

Semoga dengan aktiviti seperti ini dapat mengeratkan ukhuwah antara ikhwah dan mendorong kami untuk terus tsabat dalam jalan dakwah.

Sekian,

Pengarah program, Sdr. Ahmad Fikri Baharan

No comments:

Post a Comment